Saturday, June 5, 2010

Zionis ke Mayonis??




Katakan Tidak Kepada Israel??

Atau

Zionis??





Sejarah Nama Israel..
Israel ialah nama gelaran kepada Nabi Allah Yaakub a.s. Tersusun dari dua kalimat Ibrani (Bahasa Hebrew). Isra ertinya Hamba. El ertinya Allah. Jadi Israel ertinya Hamba yang menjadi pilihanNya. Bani Israel ialah anak-anak Nabi Allah Yaakub. Yakni anak-anak cucu keturunannya yang kemudiannya digelarkan dengan nama Kaum Yahudi. Selanjutnya.



Perintis Zionisme..
1896 Theodor Herzl Yahudi kelahiran Budapest mengasaskan pembentukan Negara Yahudi moden. Tujuannya untuk menuntut dan membuat negara untuk orang Yahudi di Palestine, disokong oleh wang hasil sumbangan dari seluruh orang Yahudi di dunia. Herzl ini juga dikenal pendiri zionisme, yang juga tidak disetujui oleh orang Yahudinya sendiri.



Bezakan Yahudi dan Zionis...
Menurut Mufti Perlis Dr Juanda Jaya, umat Islam perlu membezakan Yahudi dan Zionis.Kita perlu membezakan antara Yahudi dan Zionis. Kita tidak membenci Yahudi, kita tidak membenci Kristian. Apa yang kita benci ialah Zionisme, iaitu penjajahan yang telah berlaku di Palestin. Penjajahan itu bukan sahaja menindas orang Islam, malahan orang Kristian, malahan orang Yahudi yang anti-zionis itu sendiri.


Oleh kerana itu, bagi umat Islam, masalah utama adalah bukan agama Yahudi atau bangsa Yahudi, tetapi Zionisme. Sebagaimana gerakan anti-Nazi tidak sepatutnya membenci keseluruhan masyarakat Jerman, maka seseorang yang menentang Zionisme tidak sepatutnya menyalahkan semua orang Yahudi.


Tetapi,kita tetap kena benci yahudi kerana yahudi banyak merosakkan umat Islam sekarang. Contohnya dari segi masalah sosial, budaya barat, muzik dan lain-lain. Diriwayatkan di akhir zaman akan ada perang besar antara Islam (Nabi Isa a.s.) dengan yahudi( Dajal dan pasukannya yahudi). Nabi Isa a.s. akan datang membunuh Dajal.


Wallahualam..



P/s : Negara-negara Arab dan negara -negara Islam perlu bersatu jatuhkan Israel untuk bela Palestin.Geram apa yang jadi kat Gaza!! Apa yang boleh kita buat?? Baik kita berdoa.Doalah senjata orang mukmin..Kondem org sane, kondem sini, ada perubahan ker? Sekarang kan akhir zaman, benda2 korupsi,pembohongan, konspirasi dan lain2 ni tak dpt nak elak..Itulah petanda2 kecil akhir zaman..Beringat lah sebelum terantuk wehh!haha..

3 comments:

rizputra7 said...

negara2 timur arab macam turki ada menyokong israel..kalu diaorang sepakat rasanya tak ada masalah macam nie

meorazor said...

insyaallah..negara2 arab dan Islam akan bersatu..
belum tiba masa lagi..

kita buat apa yg boleh..
sekurg2 nyer berdoa..

mior said...

yahudi ka israel ka, dua2 aq mnyirap..keje depa dok nyusahkn org islam/paletine ja..same jaa..

mslahnya negara2 islam tu sndri xbsatu..xabih2 dgr/tnggu ckp PBB..PBB pn org kapir yg kontrol..klu xjdinya kes spt kapal aktivis malaysia dthan yg ke gaza tu, rsenya malaysia sndri pn xamik port bende2 nih..bile dh kne kt rakyat sndri br nk anti itu anti ini..wat demostrasi pn senyum2, suka msuk tv gamaknya..yahudi tgk, gelak gelongtang...

Post a Comment